péntek, szeptember 21, 2012

p=q?

Somát kiszűrték diszgráfiára... 19 pontos lett a tesztje, 20-ig jó még. Nem is bántam, hogy alulteljesített, mert éreztem, hogy valami ilyesmi probléma áll fenn. Ugyanis ha egy virágnak a jobb oldalán van egy levél, azt ugyanolyannak látja Soma mint amikor a bal oldalán van egy levél.
Már voltam is vele (javaslat alapján) a Logopédián ahol egy nagytesztet csináltak. Én is bent lehettem. A majdnem egy órás teszt az iskolaérettség legfőbb kritériumaira épített feladatokból állt, gondolom az írás-beszéd szempontjából fontosakra. Így a mi problémánk igencsak kis szeletke volt az egészhez képest. Talán pont ezért nem lett rossz a tesztje. Nem kell fejlesztésre járnia. De gond az van. Nem tud sort alkotni. Időrend sem stimmel, ezért történetmesélése zavaros. Tükörkép dolgokat egyformának lát. Balkézbe veszi a ceruzát, de nincs meg a kéz dominancia. Minden más területen mindkét kezét használja. Ha pakolni kell, akkor még mindig azt a kezét használja, amelyikhez közelebb van az adott tárgy. Enni is úgy kezd, ahogy odaadom az evőeszközt neki, és csak akkor cserél, ha mondom neki, hogy ballal esetleg nem lenne-e egyszerűbb? Mintakövető, úgy csinálja ahogy a többitől látja, ezért nem vették először észre az oviban a kétkezességét. Ezzel saját magának nehezíti meg a dolgát. Figyelmetlen. És nincs meg az automatizmus. Hezitál... Azért lett rossz az ovitesztje is, mert elsőre megcsinálta jól a feladatot: bekellett karikázni az egyformákat (p). Aztán átgondolta és bekarikázta a többit is (q). Erre nem hagytak időt a nagy felmérőn. Pláne, hogy igazán csak egy feladat volt ilyesmi, talán kettő soralkotásos. Nem volt színezős, rajzos feladat, pedig ezeknek egyáltalán nem áll neki Soma "Nem tudom!" felkiáltással. Néha-néha azonban rajzol valamit, ami meg igencsak eredetire sikerül.

Ugyebár nincs még hat éves (kemény egy hónapja van addig), ez a szerencséje, mert még egyáltalán nem iskolaérett. Okos, jó eszű gyerek, de mégsem való neki még a suli.

Az iskolaérettség kritériumai (http://www.gekkonet.hu):

(x)-el jelöltem a kritikus területeket
Az iskolaérettség, amely az iskolai életre való alkalmasságot jelenti, 5-7 év közé tehető. Az alábbi felsorolás a teljesség igénye nélkül, vázlatosan nyújt áttekintést arról, hogy milyen ismeretek megléte fontos a kis elsős számára.
  • nevének, korának (x), lakhelyének ismerete
  • szülei neve, foglalkozása
  • testvéreinek az adatai
  • a család felépítése – fiatal, idős fogalma (x)
  • a testrészek megnevezése – funkciójuk ismerete
  • a tisztálkodás és a fogápolás szabályai
  • a jellemzőbb foglalkozások ismerete
  • az egyes szakmák szerszámainak felismerése
  • térbeli távolságok megítélése – közel, távol
  • a gyalogosokra vonatkozó alapvető közlekedési szabályok ismerete
  • település- és lakástípusok megkülönböztetése
  • a ház helyiségeinek, berendezési tárgyainak megnevezése
  • a háztartási gépek nevének ismeret – funkcióik tudása
  • a zöldségesben, gyümölcsösben termő növények felismerése
  • a kerti szerszámok és funkcióik ismerete
  • a ház körül élő állatok megnevezése, csoportosítása (pl. szőrös, tollas),
    hasznuk, gondozásuk, védelmük ismerete
  • erdőben, mezőn, vízben, vízparton élő jellemző állatfajok ismerete
    (esetleg táplálkozási módjuk megnevezése)
  • hazánkban nem élő, csupán állatkertben látható állatok megnevezése
  • a színek felismerése
  • a napok nevének sorrendbe történő tudása
  • a napszakok és a napirend összefüggése, megnevezése (xxx)
  • az események történési sorrendjének helyes megítélése (x)
  • az évszakok megnevezése és jellemzőik ismerete
  • az öltözködés és az időjárás kapcsolata
  • az érzékszervek által felfogott ingerek megnevezése
  • a számok felsorolása tízig, tárgyak számlálása
  • több-kevesebb fogalma
  • kisebb-nagyobb, magasabb-alacsonyabb, hosszabb-rövidebb,
    könnyebb-nehezebb stb. fogalmának ismerete (x)
  • tárgyak egyenlővé tétele (1-10)
  • egyszerűbb sorozatok szabályának felismerése és annak folytatása (xxx)
  • kör, négyzet, háromszög felismerése, megnevezése
  • alatt, felett, között, mellett, előtt, mögött fogalmának ismerete
  • egész-rész viszonya (x)
  • megfelelő szóbeli kifejezőképesség, érthető, folyamatos beszéd
  • a hallással felfogott utasítások megértése és teljesítése, növekvő figyelemtartás
  • rajzaiban az adott tárgy, élőlény lényeges jegyeinek feltüntetése,
    az arányok, távolságok érzékeltetése (xxx)
  • önkéntelen emlékezeti bevésés és felidézés (x)
  • fogalmi gondolkodása kialakulóban van
  • önállóság az öltözködésben, tisztálkodásban, étkezésben
  • megfelelő közösségi magatartás, a viselkedés alapvető szabályainak ismerete
Az hogy hogyan tovább, az a jó kérdés!

Az Ayres terápia szerintem már nem neki való. Nagyon jó volt, mert Soma térben teljesen jól tájékozódik, irányokat tudja, bal és jobb kezét nem keveri. Mozgása sokkal összehangoltabb lett. Új dolgoktól nem riad vissza, az ismeretlen felé hamarabb nyit (pl. új programok, feladatok). Most például Judo-ra kezdett járni és élvezi. Be kell vallanom elég ügyes. Bár figyelmét legtöbbször a társai kötik le. De jó alkalom arra, hogy egy "tanár", edző utasításait betartva végrehajtson feladatokat. És ha figyel, akkor jól is teljesít. Bár végtagjainak összehangolásán még van mit javítania. Egy a lényeg, élvezi, minden nap Judo-ra akar menni. Én meg aggódtam, hogy sok lesz neki a heti két alkalom.
Úszni szeretném még elvinni. Bár a saját bevallása szerint ő tud úszni, mert járt babausziba! Nyári félelem nélküli fuldoklásait (kirántom, köhög kettőt és vigyorog, majd folytatja tovább az "úszást") rossz volt nézni. Megjegyzem, kicsifiam dettó.

A mozgásos tevékenységek biztosan jó hatással lesznek majd rá. De a fenti probléma megoldásához kellene még valami... Alapozó terápia? Iskola előkészítő? Valakinek van valami ötlete?

A Nevelési tanácsadóba kértem és kaptam még időpontot (okt. 1.), remélem valami infót, segítséget kaphatunk majd onnan.

ui.: Most kezdtem magamon is észrevenni diszgráfiás tüneteket (rejtett balkezes vagyok), pl.a g-t és k-t simán összekeverem írásban, pedik a betűalakzatuk nem is hasonló. És gépelésben is, hajjaj!
 

Nincsenek megjegyzések: